Google
 
Solaris Disk Partioning

Solaris sistemlerinin disklerinin nasıl bölümlendirilmesi (partitioning) gerektiği hakkında sonunda yararlı ve fikir verici bir belge buldum. Şu konuya kafa yorduğum kadar başka şeylerle uğraşsaydım şimdiye kadar herhalde sınavlara hazır hale gelmiş olurdum.

http://www.sun.com/blueprints/1002/817-0407-10.pdf

__________________________

_
Solaris' te Hostname ve IP Adresi Nasıl Değiştirilir?

www.sun.com/bigadmin/content/submitted/change_hostname.jsp

__________________________

_
ISA Server SSL Port Genişletme

https://www.tspakb.org.tr:8443/Login.jsp
Yukarıdaki adres ve porta ISA üzerinden erişim istendi. Göreceğiniz gibi protokol olarak https: ile çalışıyor ama standart SSL portu olan 443’ten farklı bir porttan iletişim sağlanıyor. Standart ISA araçlarıyla da bu istek karşılanamıyor. SSL port aralığını genişletmek gibi bir ihtiyaç söz konusu.Bu işi sağlayan araç veya script aşağıdaki linkten indirilebilir. Genişletmeye ilişkin yöntem de bu makalede anlatılmış. Araç (EXE) ve yöntem ISA 2004 için ama ISA 2006’da da yüklendiğinde çalışıyor.

Extending the ISA Firewall’s SSL Tunnel Port Range (2004)
http://www.isaserver.org/articles/2004tunnelportrange.html

Değişik ve “tricky” bir konu. Bir gün, bir yerde işinize yarayabilir.

__________________________

-
Group Policy / Account Lockout Problemlerini Çözmek
Group Policy ile Account Lockout problemlerini çözmek üzerine çok faydalı bir makale. Ekinde bulunan araçlar da işleri kolaylaştırıyor.

__________________________

_

1969 yılında aya giden Apollo 11’in kontrol bilgisayarının kapasitesi ile bu yazıyı yazdığım bilgisayarın donanımının küçük bir karşılaştırması:



Üstelik buna ekran kartının sahip olduğu güçlü 3 boyutlu
modelleme ve hesaplama sistemleri ile hafızası dahil değil.

Apollo 11’in bilgisayarı uzay gemisini Ay’a götürüp getirdi.

Bilgisayarımızın Apollo 11’in sistemine göre milyonlarca kat daha güçlü olduğu göz önüne alınırsa sanırım her birimizin Ay’a, hatta güneş sisteminin dışına gidip gelmemizi sağlayacak donanımları var.

Sanırım bilgisayarımızın kapasitesi yetersiz dediğimiz zaman bir kez daha düşünmemizde fayda var...

__________________________

-

Matematik ile savaş kazanan adam
Profösör Alan Turing. Saygıyla anıyorum...

II. Dünya Savaşı'nda Almanlar'ın "çözülemez" dediği şifrelerini çözen çok zeki bir matematikçi, mantıkçı, şifrebilimci modern bilgisayar ilminin babası ve ne yazik ki genç yaşında intihara sürüklenmiş bir kahraman.

Bilgi işlem sistemlerinin test edilmesi için önerdiği yöntem basitçe şu şekilde tariflenebilir. “Biri insan biri bilgisayar olmak üzere iki tarafın doğal konuşma dili ile gerçekleştirdiği bir iletişimde hangi tarafın insan hangi tarafın bilgisayar olduğunu anlama çabası”. Eğer hangi tarafın insan, hangi tarafın bilgisayar olduğunu anlayamaz isek bu durumda bilgisayarımız Turing testini geçmiş oluyor ve bizde kendimize yeni bir arkadaş edinmiş oluyoruz :)

Bunun ilk örnekleri şu anda internette mevcut. MSN kullanıyorsanız spleak@hotmail.com kontağını adres listenize eklemenizi şiddetle öneririm. Karşınızda sizinle sohbet etmeye oldukça istekli bir kontak bulacaksınız.

Bu “kontak” California’da bir sistem odasında ikamet etmekte, güçlü bir hafızaya sahip ve bir miktarda geveze...


" II.Dünya savaşında ölen 55 milyon insana yenilerinin eklenmesini engelledin ama Hizmet ettiğin ülken tarafından zehirlendiğini anlamak için enigma olmaya gerek olmadığını düşünüyorum yazıklar olsun seni katledenlere "

__________________________

-

Microsoft'un Linux'u kaale almasından sonra Linux ile ilgili sayfa hazırladı ve "Linux haftada 1 çökerken, biz artık çökmüyoruz :)"
gibi deneyimlerine yer vermeye başladı.

__________________________

1


Veritabanı yedeği alma konusunda fazla bilginiz yoksa, ya da
sadece yazdığınız yazıları arşivlemek istiyorsanız blogspot, wordpress,blogger,live journal vs. listesini buradan görebileceğiniz birçok blog yazılımını destekleyen BlogBackupOnline sitesine ücretsiz üye olarak en geç 2 saat içinde (1500 yazı için gerekli süre) blogunuzun yedeğinizi alabilirsiniz.

__________________________

-

Bazı siteler,forumların içeriğini okuyabilmemiz için bizden üye olmamızı isterler . Siteler genelde üye olduğunuz mail adresiyle ilgilenir; amaçları ortakları olan kuruluşların sürü e-postalarını mail adresimize göndermektir aslında.İşte bu ve benzeri sitelere üye olma rutininin önüne geçmek ve spam maillerden bir nebze olsun korunmak için kurulmuş olan çok faydalı bir websitesi var.

Bugmenot.com

Burada internetteki bir çok sitenin kullanıcı adı ve şifreleri site ziyaretçileri tarafından paylaşılıyor, oylama sistemi ile bilgilerin doğruluğu da bir şekilde test ediliyor. Bu bilgileri kullanarak sitelere giriş yapabileceğiniz bir firefox plug-in i bile var. Aynı zamanda Türk siteleri için de kullanıcı adı ve şifreler mevcut.

Not: Konu açılmışken sizlere mail adreslerinizi AT (cemunsATgmail) olarak yazmanizi tavsiye ederim; aksi takdirde "@" karakterini tarayan programlarin mail adresinizi saklayip spam listeleri icin kullanma riski mevcut.

__________________________

-
Microsoft'un anti tekel yasasını çiğnediğine inanıyor musunuz?

__________________________

__________________________

a
Hangi konu yu daha çok merak ediyorsunuz?

__________________________

__________________________

-

Salı

Exchange Server Üzerinde ESEUTIL Kullanımı

Sahip olduğumuz Exchange Server üzerindeki mail trafiği her zaman sorunsuz işlemeye devam etmeyebilir. Olası kötü durumlara karşı kendimizi hazırlamamız gerekmektedir. İyi bir sistem yöneticisi olarak her zaman düzenli yedeklerimizi alsak ta bazı sorunlar yedek ile çözümlenemez. Servisin yavaşlaması ,gönderilen maillerin kuyrukta beklemesi , mail alma ve gönderme işleminin çok geç gerçekleşmesi , istemci mail alma programlarında ki tutarsızlık , servislerin çok fazla kaynak tüketmesi gibi durumlar bize Exchange Server’ın sorun çıkarmak üzere olduğunu ve bunun için yedekten fazlasını yapmamız gerektiğini göstermektedir .


Bu gibi durumlarda Microsoft un bize sunduğu “ESEUTIL” aracını iyi bir şekilde kullanabilmemiz gerekmektedir. Ben de bu yazımda bu komut seti ile neler yapabileceğimizi anlatacağım

ESEUTIL komut seti, ek bir yardımcı program yüklemeye gerek kalmadan Exchange Server yüklemesi ile beraber gelmektedir. Bu komut setini iyi derecede kullanabilmek için öncelikle Exchange Server ın veri dosyalarını nerede ve ne şekilde sakladığını bilmek gerekmektedir. Exchange Server standart olarak veri dosyalarını aşağıdaki dizine kurulmaktadır;

C:\Program Files\Exchsrvr\MDBDATA”

Bu dizinde aşağıdaki dosyalar bulunmaktadır.


Bu dosyaları sırası ile incelemek gerekirse;

EDB ve STM = Exchange Server 2003 üzerinde bir depolama birimine ait veri tabanı dosyalarıdır ( priv1 = depolama birimi için, pub1 = ortak klasörler için ) . Bu depolama birimi üzerindeki mailler ve bunlara ait olan ekler bu iki veri tabanı dosyasında tutulmaktadır. Bu her iki dosya farklı istemci tiplerine göre kullanılmaktadır. Yani bir MAPI client eğer Exchange Server üzerinden bir mail almak isterse bu bilgi ona “edb” veri tabanından verilirken, internet tabanlı bir protokol ile Exchange Server dan mail alan istemci “ stm ( Streaming) “ dosyasından bilgi almaktadır. “Edb” dosyasında maillere ait başlıklar, maillerin metinleri ve ekleri bulunmaktadır. “Stm” dosyasında ise; ses, görüntü ve benzeri multimedya öğeler yer almaktadır.
E00, Exx = Bu dosyalar Exchange Server ın “Transaction Log” dosyalarıdır. Her depolama grubu için oluşturulan bu log dosyaları yeni açılan her depolama biriminde numarası bir artarak oluşturulur; E00, E01, E02 vb. Bu dosyaların kullanım amacı ise Exchange Server ın hızlı çalışmasını sağlamaktır. Exchange üzerinde yapılan mail gönderimi ve mail düzenleme gibi işlemler direk olarak veritabanına yazılmaz, bu değişiklikler bilgisayarınızın fiziksel RAM i ile log dosyalarında tutulur. Bu Exchange Server ın daha hızlı çalışmasını sağlamaktadır, ancak olası log dosyası silinmesi veya zarar görmesi durumunda veri kaybı kaçınılmazdır. Çünkü çalışmakta olan bir Exchange Server ın sunduğu hizmet; veri tabanı dosyaları, RAM ve log dosyalarının oluşturduğu bir bütündür. Bu nedenle bu bütüne ait bir parçada olan sorunlar bütüne yansımaktadır. Bu log dosyalarının her biri beş’er MB ile sınırlandırılmıştır. Yani her 5mb tan sonra yeni bir log dosyası açılmaktadır. Birinci depolama grubu için artış;
E0000001, E0000002, E0000003 şeklinde ilerlemektedir.

Res1.log, Res2.log = Exchange Server ın kullandığı fiziksel diskte yer kalmaması durumunda loglama işlemi yapılamaz. Bu da olası veri kayıplarına yol açacağı için böyle bir durumda kullanılmak üzere iki adet beş er mb lık iki dosya rezerve için kullanılmaktadır.

E00.chk , Exx.chk = Chk dosyası kontrol dosyası olarak görev yapmaktadır . Bildiğimiz üzere işlemler öncelikle RAM ve log dosyaları üzerine yazılmaktadır . Kontrol dosyası da verilerin veri tabanı üzerine kayıt edilmesini kontrol etmektir.

E00.tmp, tmp.edb = Her depolama birimi için kullanılmak üzere geçici dosyaları temsil ederler. E00.tmp ilk depolama birimi için geçici log dosyasıdır. Exchange üzerinde çalışan “Extensible Storage Engine” servisi üzerinde gerçekleşen işlemler bu log dosyasında tutulur. Veri tabanı üzerinde gerçekleşen “full-text index” gibi işlemlerde ise verilerin geçici olarak tutulduğu dizin ise “temp.edb” dir.
Exchange veri tabanı dosyalarını ve bunların görevlerini anladıktan sonra artık komut setinin kullanımına geçebiliriz. Bu komut setini çalıştırmak için DOS ortamında aşağıdaki dizine kadar gitmeliyiz veya bu dizini path olarak tanımlayabiliriz.

“C:\Program Files\Exchsrvr\bin>” Bu dizinde “ESUTIL” yazarak komut setine ait parametreleri görebiliyoruz.

Yoğun çalışan bir Exchange Server ın zamanla veritabanı şişecek ve çok fazla yer kaplamaya başlayacaktır. Bunun sonucu olarak ise aldığınız yedeklerin boyutu büyüyecek , veritabanının bulunduğu diskteki yer azalacak , Exchange server ın çalışma performansı kötü yönde etkilenecektir . Exchange Server üzerinde Günlük bakım işlemleri ile beraber online bir defrag yapılmakta ancak bu çok ta yeterli olmamaktadır . ESEUTIL ile yapacağımız defrag ise offline defrag tır ve veritabanı üzerinde son derece etkilidir. Defrag işlemi sırasında Eseutil, veritabanın yapısını inceler ve veri tabanı üzerinde ; tarama , okuma , onarım ve birleştirme yapar.

Defrag yapmak için öncelikle Mailbox Store u Dismount etmemiz gerekmektedir.

Bu işlem için ESM üzerinden şekilde gösterildiği gibi Store un üzerine gelerek “Dismount Store” seçeneğini seçiyoruz.

( Not : Eğer bu işlemi unutur ve komut satırında işlemi yaparsanız Operation terminated with error -550

” şeklinde bir hata alacaksınız )

Bu işlemin ardından komut satırınsa aşağıdaki komutu çalıştırıyoruz ;

eseutil /d "c:\program files\exchsrvr\mdbdata\priv1.edb"

Burada önemli bir nokta ya dikkat çekmek istiyorum . Offline defrag yapmak için diskinizin veritabanını barındıran bölümünde veritabanı boyutunun %110 u kadar bir boş alan olmak zorundadır .


İşlem başarı ile sonuçlandıktan sonra artık Mailbox Store u tekrar mount edebiliriz

Bu işlem sayesinde artık veri tabanı gözle görülür bir şekilde küçülmektedir.

( Eğer veri tabanı parçalanmamış ise zaten defrag sonucu da boyut pek değişmeyecektir . )

Dğer defrag işlemi sırasında veritabanı birleştirme yanında diğer ek özelliklerinde kullanılmasını istiyorsanız ,

Defrag parametrelerinin switchlerini kullanabilirsiniz




Örneğin Defrag işlemi sonucu olası sorunlara karşılık veritabanının bir kopyasını almak isteyebilirsiniz .

Bunun için aşağıdaki komutu kullanabiliriz

eseutil /d "c:\program files\exchsrvr\mdbdata\priv1.edb" /b c:\deneme


Eğer farkında olmadan Exchange Server şişmiş ve veritabanının bulunduğu diskte yer kalmamış ise Exchange Server çalışmaya devam edemeyecektir. Bu durumda en iyi çözüm hızlı bir şekilde defrag yapmak ve yer açmaktır . Ancak sorun ise defrag için gerekli olan %110 boş alanın zaten elinizde olmaması . Böyle bir durumda ise yine kullanacağınız bir ESEUTIL switch i ile bu sorunu aşabilirsiniz.
Defrag sırasında “t” switch i kullanılmaz ise eğer veritabanının bulunduğu dizinde “Tempdfrgxxx.edb” isminde geçici veritabanı dosyası oluşturulur .


Eğer veritabanının bulunduğu disk üzerinde yeriniz yok ise geçici veri tabanı dosyasını isterseniz “t” komutu ile başka bir dizin üzerine alabilirsiniz . Örneğin aşağıdaki komut ile geçici veri tabanı ismini ve konumunu değiştirmiş oluyorum . Bu komuta göre geçici veri tabanı bilgisayarımın “D” dizininde “temp.edb” isminde olacaktır .


eseutil /d "c:\program files\exchsrvr\mdbdata\priv1.edb" /t d:\temp.edb


Kullandığım “t” komutu ile defrag için gerekli olan geçici veritabanı dosyası artık belirtilen dizine alınabilir . ( not : eğer tek disk var ise map network drive üzerinde de sorunsuz çalışmaktadır. )
ESEUTIL ile aynı zamanda bozulmuş data dosyalarını da düzeltme şansınız bulunmaktadır .
Örneğin virüs programları sonucu zarar görmüş ve mount olmayan db yi /P komutu ile onarabiliriz.
eseutil /p "c:\program files\exchsrvr\mdbdata\priv1.edb"


Komutu çalıştırdığımızda karşımıza bir uyarı ekranı gelecektir.

Bu ekranda bize Repair işleminin loglara yansımayacağı bildirilmektedir.

İşlemin sonucunda veritabanının bütünlüğünü kontrol etmek ve olası sorunları düzeltmek için aşağıdaki komutu kullanıyoruz.

isinteg –s kayro –test folder
( kayro = server ismi , folder ise test dosyasının ismi , -fix komutunu da kullanarak sorunları düzeltebilirsiniz )
bu komut hakkında daha fazla bilgi için
http://support.microsoft.com/kb/182081/tr



Bu işlemin ardından sorunlu veritabanı sorunsuz bir şekilde mount olacaktır . ( not : bu işlemin %100 kurtarma ve onarma garantisi yoktur. )

Bu işlemlere rağmen veritabanı mount olmuyor ve sorunlar devam ediyor ise “/g” komutunu kullanabiliriz .


Bu komut veritabanının bütünlüğünü kontrol eder ve eğer sorunlar var ise artık “/r” parametresini kullanabileceğimizi gösterir.


Eğer veri tabanı hala sorunlu ise “/r” parametresi ile “Soft Recovery” işlemi yapılabilir . Microsoft ; eğer Exchange Server ın veri dosyaları duruyor ancak mount işlemi gerçekleşmiyor ise bu işlemi öneriyor . Ancak veri dosyaları yok olmuş ve online olarak yedekten geri dönülmüş ise o zaman “Hard Recovery” yani “/c” parametresini önermektedir.

Eseutil Recovery faklı bir lokasyona taşınmış veritabanını kurtarabilir, bu özellik yalnızca Exchange 2003 le beraber kullanılabilir. Hard recovery "veritabanı back up alındıktan sonra bile" farklı lokasyona taşınmış olsa dahi geri kurtarma işlemini başarı ile tanımlar. Exchange 2003 öncesine kadar ise Veritabanını kurtarmak için Transaction Log files ın bulunduğu konumda olması gerekirdi. Exchange 2003 de /D switch’i kurtarma moduna eklenmiştir ve böylece transaction log files ın bulunduğu konuma da transaction logları tarafından yazılmış bilgilere rağmen geri yüklemeyi başarır. Bu yeni özellik çevrimdışı veritabanlarını " Recovery Storage Groups" a yazarken ve ya yukarıda ki senaryoda gibi bozulmuş veritabanlarını kurtarırken son derece kullanışlıdır.

Veritabanını ve transaction log dosya gruplarını istediğiniz klasöre kopyalayabilir ve başarılı bir şekilde normal geri kurtarma işlemi yapabilirsiniz. Veritabanı bir kez doğrulandığında ( Consistence ) daha sonra veritabanını istediğiniz lokasyona taşıyabilirsiniz ve farklı log larla ilişkilendirebilirsiniz.
eseutil /r e00 /i ( veritabanının olduğu dizinde çalıştırın )

Komutun çalıştırılmış şekli yukarıdaki gibidir . Bu uygulama ile beraber sorunlu olan veritabanı dosyaları düzelecektir. ( yine bu konuda da Microsoft bir garanti vermemektedir. )
Eğer ESEUTIL aracını Exchange üzerinde değil de bir başka makinede çalıştırmak istiyorsanız Exchange server dan aşağıdaki dosyaları kopyalamanız gerekmektedir


Eseutil.exe, Ese.dll, Jcb.dll, Exosal.dll, Exchmem.dll


“C:\Program Files\Exchsrvr\bin” dizininde bulunmaktadır .

ESEUTIL ile yapılacaklar bunlarında ötesindedir , ancak her bir komutu ve bu komutların switchleri ayrı bir makale konusu olduğundan en önemli ve en çok kullanılan komutların üzerinde durmaya çalıştım.